
Het schrijven een businessplan is een proces
Tot eind vorig jaar schreef ik businessplannen voor anderen. Hun missie, hun marketingstrategie, de financiële doelstellingen, ik schreef alles op in het plan, natuurlijk in overleg met de ondernemer.
Voor wie?
Mijn klanten bestonden grotendeels uit startende ondernemers. Ze hadden een goed idee, en een goed beeld van hun ideale klant, en een vaag idee hoe ze hun bedrijf op wilde zetten. Door het op papier te zetten ging hun idee leven en kregen ze een beeld van alle aspecten ze aan moesten denken. Vooral het stappenplan aan het eind van het plan had hun interesse, want dat werd vaak de leidraad waarmee ze uiteindelijk aan de slag gingen.
Daarnaast schreef ik ook businessplannen voor ondernemers al enkele jaren aan het ondernemen waren, maar waren vastgelopen of voor een keuze stonden in hun bedrijf. Ik deed voor hun de business-research, door een gedegen concurrentie-onderzoek kregen ze inspiratie en werden ze weer gemotiveerd. Ze gingen nadenken over hun toegevoegde waarde en hun unieke aanpak of invalshoek. Zo konden ze weer gemotiveerd aan de slag met hun bedrijf.
Tenslotte schreef ik ook wel eens businessplannen voor ondernemers die plannen hadden om te gaan samenwerken, maar nog zoekende waren naar hoe de samenwerking precies vormgegeven moest worden. Tijdens het schrijven werd duidelijk of ze op dezelfde lijn zaten. En gaandeweg werd het besluit genomen om samen te gaan werken of toch maar niet.
Nog steeds zijn dit mijn klanten, maar nu maak ik niet meer de schrijf-uren. Die taak leg ik bij de klant neer, want ik vind dat ze zelf het proces moeten doorlopen, het is hun proces.
In een online programma neem ik ze aan het handje mee, van inzichten in hun eigen sterke en zwakke punten als ondernemer, naar de missie en visie, de concurrentie- analyse, de SWOT-analyse, om uiteindelijk hun marketing- en financiële strategie te bepalen. Vooral de laatste stappen zijn stappen die ze zelf moeten zetten, en niet door een derde moeten laten doen. Dit is nodig voor echte commitment en betrokkenheid.
Maar het allermooiste vind ik het om ondernemers te begeleiden in hun schrijfproces. Het opschrijven van hun dromen en verlangens brengt ze onherroepelijk ook bij hun angsten en hun blokkades. Soms vinden ze het eng om groots te dromen. Ze worden geconfronteerd met wat anderen misschien van ze vinden als ze grote plannen hebben. Anderen voelen angsten om concrete stappen te zetten of hebben moeite om zichtbaar te zijn. Dit raakt me, omdat het herkenbaar is. Ik heb het zelf meegemaakt en voel deze blokkades ook nog regelmatig. Het erkennen van de gevoelens, liefdevol kijken waar ze vandaan komen is de eerste stap. Vervolgens toch (kleine) stapjes nemen.
De balans tussen voelen en toch de stap zetten (actie ondernemen) is ook de balans tussen de mannelijke en vrouwelijke energie in je. Naast inzichten in deze processen maak ik gebruik van edelstenen en essentiële oliën met hun krachtige werking om ondernemers te helpen de balans terug te vinden.